Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69994
EDUCAÇÃO PERMANENTE NO ÂMBITO DA GESTÃO DE UM CENTRO ESPECIALIZADO EM REABILITAÇÃO NO INTERIOR DA BAHIA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA
Santana, Airana Ribeiro | Date Issued:
2022
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo é relatar as experiências no desenvolvimento de ações de educação permanente em saúde, pautadas em metodologias ativas de educação, realizadas no Âmbito da gestão de um Centro Especializado em Reabilitação. Foram realizados dois encontros de matriciamento pautadas nos princípios freirianos de Metodologias Ativas de educação para abordagem da comunicação e do trabalho em equipe, construção de Projetos Terapêuticos Singulares e funcionamento da rede de atenção à saúde.As atividades envolveram a problematização dos processos de trabalho em equipe e organização do serviço.Verificou-se melhorias no que dizer respeito ao estabelecimento de reuniões de equipe regularmente no serviço, a implantação de PTS e a criação de grupos voltados para discussão dos casos. Observou-se um maior conhecimento sobre a rede de atenção à saúde e os enlaces que cercam a falta de comunicação e articulação da mesma para um melhor funcionamento desta e, consequentemente, a melhoria dos serviços prestados à população
Abstract
The goal of this study is to report the experiences in the development of permanent education actions in health, based on active education methodologies, carried out within the scope of the management of a Specialized Rehabilitation Center. Two matricial meetings were held based on Freire's principles of Active Education Methodologies related to communication and teamwork, construction of Singular Therapeutic Projects and functioning of the health care network. The activities involved the questioning of teamwork processes and service organization. Improvements were verified with regard to the establishment of team meetings regularly in the service, the implementation of PTS and the creation of groups focused on the discussion of cases. It was possible to notice greater knowledge sharing about the health care network and about the possible reasons related to the lack of communication and articulation in the team, and such improvement led to better functioning and, consequently, better services provided to the population
Share