Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9023
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
FILOSOFIA NA ESCOLA PÚBLICA
Sousa, Isabela Cabral Félix de | Date Issued:
2003
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Resenha do livro “Filosofia na Escola”, sendo dividido em três seções. A primeira explica os fundamentos filosóficos, históricos e metodológicos da proposta de filosofar em sala de aula. A seguir, descreve as características centrais de um projeto de Filosofia em escolas, implementado a partir de 1996. Na segunda seção, são relatadas experiências de cinco escolas participantes do projeto, em Brasília e no Distrito Federal, construídas a partir das habilidades dos professores e monitores participantes, bem como dos diversos recursos didáticos empregados para uma clientela diversificada por faixa etária (alunos de 6 a 15 anos), status sócio-econômico e lugar de residência (urbana ou rural). A última seção contém análises do campo da Filosofia e da Psicologia, relacionadas ao contexto da prática filosófica. O conjunto das seções proporciona uma descrição detalhada não só da amplitude do projeto mas de suas possibilidades e limites. Observa-se que a diversidade da formação dos autores do livro gera uma pluralidade de visões sobre a Filosofia e sobre o projeto em si.
Abstract
The book integrares the collection “Philosophy in Schools” being divided into three sections. The first one explains its philosophical, historical and methodological basis. Then, it mentions the central features of a project of philosophy in public schools that has been implemented since 1996. The second section describes experiences of five schools where the project was carried out at both the Brazilian capital and the Federal District, constructed from the teachers’ and assistants’ skills as well as the didactic resources used with a student population diversifed by age range (6 to 15 years old, social economic status and place of residence (urban or rural). The final section has in depth analysis of the fields of Philosophy and Psychology in the context of applying Philosophy in schools. These three sections provide a detailed description of not only the scope of the project but also of its possibilities and limits. It is important to note that the diverse fields of the authors leads to pluralistic accounts of Philosophy and the project itself.
Share