Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14208
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
02 Fome zero e agricultura sustentável03 Saúde e Bem-Estar
04 Educação de qualidade
Collections
Metadata
Show full item record
PRÁTICAS EDUCATIVAS EM SEGURANÇA ALIMENTAR E NUTRICIONAL: A EXPERIÊNCIA DA ESTRATÉGIA SAÚDE DA FAMÍLIA EM JOÃO PESSOA, PB
Saúde da Família
Segurança Alimentar e Nutricional
Implementação
Avaliação
Vasconcelos, Ana Claudia Cavalcanti Peixoto de | Date Issued:
2013
Alternative title
Educational practices in food and nutrition security: the experience of family health strategy in João Pessoa, PBAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A inserção da Segurança Alimentar e Nutricional (SAN) na agenda política brasileira e a institucionalização do Sistema Nacional de SAN (SISAN), reafirmam a importância do diálogo intersetorial no campo da alimentação e nutrição no país e a reflexão do papel do setor saúde nesse contexto. Nessecenário, a Estratégia Saúde da Família (ESF), se constitui em um lócus privilegiado para se avançar na promoção da saúde e da SAN. O objetivo deste estudo consistiu em analisar a implementação de práticas educativas em saúde e nutrição, desenvolvidas em uma Unidade de Saúde da Família (USF), no município de João Pessoa-PB, buscando identificar os desafios, limites e alcances da experiência no contexto local. Trata-se de um estudo de caso único exploratório que utilizou a abordagem qualitativa, e o referencial teórico-metodológico do campo da avaliação de Políticas Públicas. Além da observação direta local e da consulta documental, foram realizadas quarenta entrevistas semiestruturadas com profissionais e usuários da USF, e com os apoiadores matriciais vinculados ao Distrito Sanitário III. Foram observadas fragilidades e práticas restritas à perspectiva de mudança individual de comportamentos e de hábitos alimentares. A análise dos resultados revelou limites e inconsistências no processo de consolidação da Política Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional (PNSAN) tais como a incipiente aproximação dos profissionais com a temática da alimentação e nutrição, dificuldades decorrentes da percepção das equipes sobre o seu papel e do serviço de saúde diante da problemática envolvendo a questão alimentar e nutricional, e dificuldades ligadas à gestão e infraestrutura.
Conclui-se que o fortalecimento da parceria das Equipes de Saúde da Família com universidades,instituições de pesquisa e intervenções intersetoriais como o Programa Saúde na Escola (PSE) e o Programa Bolsa Família (PBF) podem favorecer o desenho de iniciativas mais abrangentes e participativas no campo da alimentação e nutrição na atenção básica e fortalecimento da PNSAN em João Pessoa.
Abstract
The introduction of the Food and Nutritional Security (SAN) in the Brazilian political agenda and the institutionalization of the Food and Nutritional National System (SISAN), reinforce the importance of the intersectional dialogue in the areas of food and nutrition in the country, and the role that the health sector plays in this context. The Family Health Strategy (ESF) forms a privileged platform that enables health promotion and the promotion of Food and Nutritional Security to move forwards. The objective
of this study was to analyse the implementation of educational practices in the areas of health and nutrition in a Family Health Unit (USF) in Joao Pessoa-PB, and to identify the challenges, limitations and achievements of the experience in the local context. This was a exploratory unique case study that has used a qualitative approach and the theoretical and methodological framework of the evaluation of Public Policies. In
addition to systematic observations and the document review, forty semi-structured interviews were carried with professionals, service users of the USF, and the supporting matrix linked to the Sanitary District III. Frailties and practices that were specifically applied to change individual behaviour and eating habits were analysed. The analysis of the results has shown limitations and inconsistencies in the consolidation process of the
Food and Nutritional Security National Policy (PNSAN). These included: the limited knowledge of the professionals on the subject areas of food and nutrition ,difficulties which result from the team perception on what their role is, and the one of the public health as well, when facing the question which involves the food and nutrition practices and also difficulties related to management and infrastructure. It has been concluded that the strengthening of partnerships between the Family Health Teams with
universities, research Institutions and intersectional interventions, such as the School Health Program (PSE) and the Family Grant Program (PBF), could favour food and nutrition initiatives that are more far reaching and engaging, and that would focus on and strengthen the PNSAN in Joao Pessoa.
Keywords in Portuguese
Educação em SaúdeSaúde da Família
Segurança Alimentar e Nutricional
Implementação
Avaliação
Share