Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14910
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- INI - Artigos de Periódicos [3619]
- IOC - Artigos de Periódicos [12947]
Metadata
Show full item record
A CONSTRUÇÃO DE ESTRATÉGIA LÚDICA PARA O ENSINO DE BIOSSEGURANÇA
Alternative title
Creating a playful strategy for the teaching of biosafetyAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Comissão Interna de Biossegurança. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Taxonomia, Bioquímica e Bioprospecção de Fungos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Taxonomia, Bioquímica e Bioprospecção de Fungos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é apresentar pesquisa de natureza
qualitativa-descritiva, abordando o desenvolvimento de uma estratégia
lúdica de ensino – o jogo BioBingo – além de analisar a sua eficácia a partir
do desempenho dos alunos durante a disciplina de Biossegurança inserida
em cinco programas de pós-graduação de cinco diferentes instituições de
pesquisa e ensino, no estado do Rio de Janeiro, Brasil. O estudo realizado
com 87 alunos evidenciou que o BioBingo foi eficaz e atendeu ao seu
propósito, permitindo ao professor identificar as dificuldades dos alunos,
além de se configurar como um recurso motivador e integrador, o que
possibilitou ao aluno autoavaliar o processo de aprendizagem, superando,
assim, o processo tradicional de avaliação. Esse jogo demonstrou ser uma
ferramenta alternativa de avaliação, podendo ser incorporada ao ensino de
biossegurança como também a outras temáticas inter/multidisciplinares.
Abstract
The aim of this study is to present a descriptive qualitative
research that covers the development of a game named BioBingo, a playful
teaching strategy. This study also analyses its effectiveness of the students'
performance during the course of Biosafety, a subject inserted in postgraduate
programs of five institutions in Rio de Janeiro, Brazil. The study
was carried out with 87 students, highlighting that BioBingo was effective
and served its purpose, allowing the teacher to identify students' difficulties,
featuring itself as a valuable motivating teaching resource, integrating
students and enabling them to evaluate their own learning process. Thus,
overcoming the traditional evaluation process. This game proved to be an
alternative evaluation tool and may be incorporated into the biosafety
teaching methods as well as other inter/ multidisciplinary thematic.
Share