Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17762
AGÊNCIAS INTERNACIONAIS E AGENDA LOCAL: ATORES E IDÉIAS NA INTERLOCUÇÃO ENTRE NUTRIÇÃO E PAÍS (1932-1964)
Bizzo, Maria Letícia Galluzzi | Date Issued:
2012
Alternative title
International agencies and local agenda: actors and ideas in the Interlocution between nutrition and country (1932-1964)Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esta tese objetivou analisar as relações entre duas agendas internacionais de nutrição - a da
Organização de Saúde da Liga das Nações (OSLN) e a da Organização das Nações Unidas para
Agricultura e Alimentação (FAO) - comparativamente com a agenda da comunidade brasileira de
nutrição, no período 1932-1964. Constatou-se haver importantes nexos em comum quanto a:
conhecimento científico; multidisciplinaridade; interpretação de causas e soluções para problemas alimentares populacionais; politização da temática alimentar; articulação ciência-ensino-políticas. Condições históricas, sociais, econômicas e sanitárias permearam a construção das três agendas, dentre elas questões nacionais e internacionais ligadas à modernização (década de 1930 e primeira metade da década de 1940) e, com muito mais força, ao desenvolvimento (pós-II Guerra Mundial). Tais condições atuaram sobre a importância conferida à nutrição no cenário nacional e internacional do período. Já no contexto brasileiro, a comunidade nacional de nutrição pôs o pensamento social brasileiro sobre alimentação em interação com ideias originárias da OSLN e da FAO. A agenda construída favoreceu uma maior inserção da nutrição nos campos médico e burocrático no país, e iniciativas de institucionalização da nutrição, com
criação de algumas entidades e políticas. Embora, comparativamente com o almejado pela comunidade brasileira de nutrição, a institucionalização tenha sido restrita, a agenda formulada deixou marcos importantes na forma como os problemas nacionais passaram a ser analisados no campo da nutrição, e nas tradições científicas e políticas brasileiras em nutrição. Nas relações FAO/Brasil envolvidas na construção da agenda brasileira - incluindo a assistência técnica da FAO ao Brasil -, assimetrias e negociações tiveram lugar. O médico Josué de Castro, líder da nutrição brasileira no período, atuou na FAO de 1947 a 1964, presidindo o Conselho da agência e atuando nas áreas de organização de políticas, construção de conhecimento, defesa de medidas amplas de combate à fome e liderança dos países 'subdesenvolvidos'. A passagem de Castro pela FAO contribuiu para inflexões em suas próprias ideias sobre relações alimentação desenvolvimento mediadas pela agricultura, pela industrialização e pela política internacional que
circundava tais relações.
Abstract
This dissertation aimed to analyze the relationships between two international nutrition agendas -
the Health Organization of the League of Nations' (HOLN's) and the Food and Agriculture Organization of the United Nations' (FAO's) ones -, with the Brazilian nutrition's agenda, in the period 1932-1964. Important nexuses in common were found, concerning to: scientific knowledge; multidisciplinarity; interpretation of causes and solutions for populational food problems; politicization of the food subject; integration between science, education and policies. Historical, social, economical and sanitary conditions permeated the three agendas, including national and international issues related to modernization (in the 1930s and in the first half of the 1940s), and, in a much stroger way, to development (in post-World War II). These conditions acted upon the relevance given to nutrition in the national and internacional scene of the period. Regarding the Brazilian context, the national community of nutrition put the Brazilian social thought related to food into interaction with ideas originated from HOLN and from FAO. The resulting agenda favored greater integration of nutrition into the medical and bureaucratic fields
in Brazil, as well as initiatives of institutionalization of nutrition encompassing creation of entities and policies. Although, comparatively with the intentions of the Brazilian community of nutrition, the institutionalization has been restricted, the referred agenda left milestones in the way national problems would be analyzed in the field of nutrition, including the spheres of scientific traditions and food policies. Regarding the FAO/Brazil relationships involved in the construction of the Brazilian agenda - encompassing the technical assistance of FAO to Brazil -, asymmetries and negotiations took place. Doctor Josué de Castro, Brazilian nutrition's leader in the period, took part in FAO from 1947 to 1964, presiding over the Council and participating in the processes of organization of policies, construction of knowledge, proposal of broad measures against hunger and leadership of underdeveloped countries. His experience at FAO contributed to changes in his own ideas about the relations between food and development, mediated by agriculture, industrialization, and international politics.
Share