Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17821
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12978]
Metadata
Show full item record
A MÚSICA “O MUNDO É UM MOINHO” COMO ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DO TEMA TRANSVERSAL ORIENTAÇÃO SEXUAL NA ESCOLA... PROPOSTA E ALGUMAS CONSIDERAÇÕES
Alternative title
The song “O mundo é um moinho” as a pedagogical strategy for teaching transversal theme sexual orientation in school ... the proposal and some considerationsAffilliation
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Departamento de Ciências Biológicas. MG, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais. Escola Estadual Prof. Caetano Azeredo. MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos - LITEB. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais. Escola Estadual Prof. Caetano Azeredo. MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos - LITEB. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Abstract in Portuguese
De acordo com os Parâmetros Curriculares Nacionais, a linguagem musical pode ser utilizada por várias
disciplinas com a finalidade de promover interesse e motivação no ensino. A literatura científica informa
que pessoas cegas têm melhor desempenho em tarefas de processamento tátil e auditivo. Diversos trabalhos
já foram desenvolvidos no campo tátil para alunos cegos. Entretanto, são escassos os materiais desenvolvidos
no campo auditivo. Procurou-se destacar o potencial pedagógico da música “O mundo é um moinho”
composta por Cartola, como estratégia de ensino do tema transversal “Orientação Sexual” na escola. A luz
dos referenciais teóricos dos humanistas Carl Rogers e Paulo Freire foi preparada uma atividade apresentando
a alunos cegos a letra desta música em Língua Portuguesa e na linguagem Braille. O prazer da escuta
e o bom envolvimento dos alunos no debate que se seguiu confirmaram dados que temos produzido quanto
a pertinência do uso desta estratégia.
Abstract
In accordance to the National Curriculum Parameters, the musical language can be used by various disciplines
in order to promote interest and motivation in teaching. The scientific literature reports that blind people
have better performance in tasks of tactile and auditory processing. Several studies have been developed
in the tactile field to blind students. However, there are few materials developed in the auditory field. It was
tried to highlight the pedagogical potential of music “O mundo é um moinho” composed by Cartola, as the
transversal theme “Sexual Orientation” in school teaching strategy. In the light of the theoretical framework
of humanist Carl Rogers and Paulo Freire it was prepared an activity to blind students presenting the lyrics of
this song in Portuguese Language and Braille. The pleasure of good listening and student involvement in the
debate that followed confirmed data we have produced as the pertinence of using this strategy.
Share