Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/24767
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
(TRANS) FORMAÇÃO DA EDUCAÇÃO MÉDICA: É POSSÍVEL MUDAR O PERFIL DO EGRESSO COM BASE EM MODIFICAÇÕES NO MÉTODO DE ENSINO-APRENDIZAGEM?
Formação de Recursos Humanos
Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Superior
Métodos
Human Resources Formation
Problem Based Learning
Higher Education
Methods
Gomes, Andréia Patrícia | Date Issued:
2011
Alternative title
(Trans) formation of medical education: is possible to change the profile of the egress based on changes in the method of teaching and learning?Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esta tese é constituída por cinco artigos científicos que abordam as transformações contemporâneas da educação médica e focalizam na pergunta da possibilidade de mudança do perfil do egresso com base em modificações exclusivas nos métodos de ensino-aprendizagem. Para tal é percorrido um percurso teórico que se inicia com o primeiro artigo que apresenta um panorama da situação atual das mudanças na formação dos profissionais médicos e da reestruturação curricular a partir da instituição do eixo curricular da aprendizagem baseada em problemas (ABP), concluindo-se que há grande divergência de resultados e que não são observados ganhos nas avaliações com a mudança exclusiva para currículos ABP. O segundo artigo analisa o campo da saúde, enfocando a formação do médico, utilizando os referenciais teóricos de campo, habitus, capital simbólico, violência simbólica e reprodução de Pierre Bourdieu. Conclui-se, a partir da análise, que mudanças pedagógicas isoladas não são suficientes para a efetivação da mudança do perfil do egresso, em virtude do complexo processo de formação do médico, que vai além de informação de conteúdos, abrangendo a formação do habitus desta profissão.O terceiro artigo apresenta o conceito de Aprendizagem Significativa de David Ausubel, correlacionando-o com a aprendizagem em Medicina, discutindo a importância da incorporação do conceito na prática de formação do médico. Discorre sobre as correlações entre os conhecimentos prévios dos estudantes e os novos adquiridos, sendo uma ferramenta potencializadora da aprendizagem para a prática médica. O quarto artigo apresenta o pensamento do epistemólogo Paul K. Feyerabend, discutido no livro Contra o Método, acerca do anarquismo epistemológico e do pluralismo metodológico, e utiliza tais conceitos na construção do conceito de um novo conceito o pluralismo pedagógico - ferramenta educacional, que poderá ser empregada na mudança do perfil do estudante de Medicina. Finalmente o quinto artigo discute, a partir dos referenciais teóricos de Paulo Freire, estratégias para a construção de um novo profissional, crítico, reflexivo, com compromisso com a cidadania e responsabilidade social.
Abstract
This thesis consists of five scientific articles that address contemporary transformations of medical education and focus on the question of the possibility of egress profile switching based on unique modifications in methods of teaching and learning. This is a theoretical course which starts with the first article that presents an overview of the current situation of the changes in the training of medical professionals and restructuring curriculum from the institution of curriculum of axis problem-based learning (PBL), concluding that there is wide divergence of outcomes which are not observed gains in the ratings with exclusive PBL curricula change. The second article examines the field of health, focusing on the formation of the doctor, using the field theoretical benchmarks habitus, symbolic capital, symbolic violence and reproduction of Pierre Bourdieu. It is concluded from the analysis, which isolated pedagogical changes are not sufficient for the fulfillment of egress profile switching, because of the complex process of formation of medicine, which goes beyond information content, covering the formation of the habitus of this profession. The third article introduces the concept of significant learning of David Ausubel, correlating it with learning in medicine, discussing the importance of the incorporation of the concept in practice medical training. Discusses the correlation between students previous knowledge and the newly acquired, being a tool potencializadora learning to medical practice. The fourth article presents an epistemologist thinking Paul k. Feyerabend, argued in his book Against Method about the epistemological anarchism and methodological pluralism, and uses such concepts in the construction of the concept of a new concept – pluralism pedagogical - educational tool that may be employed in the changing profile of medical student. Finally the fifth article discusses, from theoretical benchmarks of Paulo Freire, strategies for building a new professional, critical, reflective, with commitment to citizenship and social responsibility.
Keywords in Portuguese
Educação MédicaFormação de Recursos Humanos
Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Superior
Métodos
Keywords
Medical EducationHuman Resources Formation
Problem Based Learning
Higher Education
Methods
Share