Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/32062
Title: A presença da pedagogia libertadora de Paulo Freire na formação dos docentes da educação profissional técnica de nível médio em saúde na ETSUS /RR
Advisor: Lobo Neto, Francisco José da Silveira
Members of the board: Lobo Neto, Francisco José da Silveira
Braga, Ialê Falleiros
Torrez, Milta Neide Freire Barron
Authors: Santos, Luciana Freitas dos
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract: Este estudo, buscou discutir as políticas educacionais voltadas à formação docente dos profissionais que atuam na Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM) na área da saúde, promovidas em Roraima pelo Ministério da Saúde, na Escola Técnica de Saúde do SUS em Roraima – ETSUS/RR entre os anos de 2006 a 2014. Considera-se a hipótese de existir a presença da Pedagogia Libertadora de Paulo Freire nas atuais políticas e práticas de formação pedagógica para os docentes da EPTNM na área da saúde no âmbito do ETSUS/RR. Neste estudo, optou-se pela abordagem qualitativa de investigação dos fenômenos da realidade social, por meio da análise documental do panorama das políticas educacionais a partir da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDBEN/1996, Diretrizes da Educação Básica e o Curso de Capacitação Pedagógica da ETSUS/RR. Na pesquisa bibliográfica trabalhamos com as principais obras de Paulo Freire, com a finalidade de conceituar as seguintes categorias: diálogo, conscientização, relação teoria-prática, construção do conhecimento, democratização. Na análise das políticas educacionais de formação docente refutamos nossa hipótese, porém, no Curso de Capacitação Pedagógica da ETSUS/RR foi identificado um alinhamento à metodologia da problematização, o uso de metodologias ativas e a adesão ao pensamento de Paulo Freire.
Abstract: This study aimed to discuss educational policies aimed at teacher training of professionals working in the Technical Higher Education (EPTNM) in the health area, promoted in Roraima by the Ministry of Health, at the Technical School of Health of SUS in Roraima - ETSUS / RR between the years 2006 and 2014. It is considered the possibility of the presence of Paulo Freire's Liberation Pedagogy in the current policies and practices of pedagogical training for the EPTNM teachers in the health area within the scope of the ETSUS / RR. In this study, we opted for the qualitative approach to investigate the phenomena of social reality, through documentary analysis of the panorama of educational policies based on the Law on Guidelines and Bases of National Education - LDBEN / 1996, Basic Education Guidelines and the Course of Pedagogical Training of ETSUS / RR. In the bibliographical research we work with the main works of Paulo Freire, with the purpose of conceptualizing the following categories: dialogue, awareness, theory-practice relationship, knowledge construction, democratization. In the analysis of the educational policies of teacher education we refute our hypothesis, however, in the ETSUS / RR Pedagogical Training Course, an alignment with the methodology of the problematization, the use of active methodologies and the adherence to the thought of Paulo Freire was identified.
Keywords: Vocational Education and Training
Teacher Training
Liberating Pedagogy
keywords: Educação Profissional Técnica de Nível Médio
Formação Docente
Pedagogia Libertadora
DeCS: Educação Profissional em Saúde Pública
Educação Profissionalizante
Docentes
Educação Superior
Issue Date: 2018
Publisher: EPSJV
Citation: SANTOS, Luciana Freitas dos. A presença da pedagogia libertadora de Paulo Freire na formação dos docentes da educação profissional técnica de nível médio em saúde na ETSUS/RR. 2018, 79 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde) - Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, 2018.
Date of defense: 2018-12-11
Place of defense: Rio de Janeiro, RJ
Department: Coordenação de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde
Defense institution: Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
Program: Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde
Copyright: open access
Appears in Collections:EPSJV - PPGEPS - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Luciana_Santos_EPSJV_Mestrado_2018.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.