Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/35590
EAD: CRITÉRIOS E DIRETRIZES PARA UTILIZAÇÃO EM AÇÕES EDUCACIONAIS NA ESP-MG
Rodrigues, Patrícia Rezende Canuto de Souza | Date Issued:
2019
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esse estudo visa a proposição de critérios e diretrizes para aplicação de recursos das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação – TDIC’s, quando for o caso, nas ações educacionais presenciais, a distância e mistas (“blended learning”), ofertadas pela Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais – ESP-MG. A partir do histórico da Educação a Distância na ESP-MG e do momento vivenciado de reimplantação da EaD na escola, fez-se necessário percorrer o caminho no sentido de contribuir para a efetivação da EaD como ferramenta de Educação Permanente em Saúde. Dessa forma, foi realizada revisão bibliográfica sobre as temáticas: Educação e Educação a Distância, Educação Permanente em Saúde e Tecnologias: desenvolvimento e usos. A partir da revisão, passou-se à análise documental, tendo como referência: A legislação federal, estadual e documentos internos da ESP-MG. A partir da análise documental e das reflexões desencadeadas pela revisão bibliográfica, foi possível propor critérios, que teriam caráter norteador do processo de trabalho da ESP-MG, ao trazer mais clareza sobre em quais situações é recomendável a utilização dos recursos de TDIC nas ações educacionais. Já as diretrizes, entendidas aqui como orientações a serem seguidas para que, optando-se pela utilização das TDICs, os preceitos da EPS sejam contemplados.
Abstract
This study aims at proposing criteria and guidelines for the application of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) resources, when applicable, in the face-to-face, distance and blended learning actions offered by the School of Public Health of the State of Minas Gerais - ESP-MG. Based on the history of distance education in ESP-MG and the experienced experience of re-implantation of ED in school, it was necessary to take the path to contribute to the effectiveness of ED as a tool of Permanent Education in Health - EPS. Thus, a bibliographical review was carried out on the themes: Education and distance education, Permanent Education in Health and Technologies: development and uses. From the review, we proceeded to the documentary analysis, having as reference: The federal, state and internal documents of the ESP-MG. From the documentary analysis and the reflections triggered by the bibliographic review, it was possible to propose criteria that would guide the work process of the ESP-MG, by bringing more clarity about the situations in which it is recommended to use the resources of TDIC in educational actions. The guidelines, understood here as guidelines to be followed so that, by opting for the use of the TDICs, the precepts of the EPS are contemplated.
Share