Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43582
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
O MOVIMENTO TODOS PELA EDUCAÇÃO E A CONTRARREFORMA DO ENSINO MÉDIO
Santos, Elielsom Oliveira dos | Date Issued:
2020
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esse trabalho teve como objetivo investigar o processo de implementação da Contrarreforma do Ensino Médio e os principais atores que incidem na política educacional no Brasil. Para isso, a pesquisa analisou o papel que o Movimento “Todos Pela Educação” têm na formulação de políticas educacionais e suas consequências na educação pública. Particularmente buscou-se compreender sua influência na acelerada e recente implementação dessa Contrarreforma, com objetivo de entender os interesses por trás dessa medida. A referida reforma foi implementada num primeiro momento através da Medida Provisória 746/2016, ato de urgência, de forma antidemocrática, inviabilizando a devida discussão com os atores sociais envolvidos nas escolas. Além disso, foi analisado o papel do Banco Mundial na formulação da proposta pedagógica da respectiva Contrarreforma, após o empréstimo do Banco ao Governo brasileiro. Portanto, a execução da Contrarreforma do Ensino Médio através da Lei 13.415, a aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e das Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) são peças de um quebra-cabeça que foram montadas para reforçar a lógica privatista dos segmentos da classe dominante que orientam a política educacional. Consequentemente as mudanças profundas no ensino médio aumentaram a precarização da formação dos jovens dessa etapa de ensino, sendo fundamentada nas competências socioemocionais necessárias ao mercado de trabalho.
Abstract
The purpose of this dissertation was to examine the implementation process of High School counter-reform and the major figures who develop Brazil educational politics. In order to achieve the result, a research about the Movement called “Todos pela Educação” was done to analyze its function in the formulation of educational policies and their consequences in public education. As a result, an effort was made to understand its influence in this recent counter-reform that has been extremely fast. The main aim was to comprehend the interests hidden in this action. The aforementioned reform was implemented at first through the provisional measure 746/2016 in an urgency act and undemocratic way, making the speech impracticable with the social figures that were making part of this process in the schools. Besides that, the World Bank function in the pedagogical proposal formulation of this particular counterreform was analysed. It has happened due to the loan granted to the Brazilian Government from the World Bank. So, the implementation of high school counter-reform through the Law 13.415, the approval of the Common National Curricular Base (BNCC) and the National Curriculum Guidelines (DCN) make part of a puzzle with the purpose to reinforce the private logic of the dominant class segments that guide educational policy. As a consequency, the meaningful changes of the high school had increased the precariousness education for young people who are in this segment. Moreover, socioemotional skills that are required in the labour market could be negativelly affected as well.
Share