Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/45514
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
POSSIBILIDADE DE ENSINO DA SOCIOLOGIA PARA OS ALUNOS NO PROGRAMA DE VOCAÇÃO CIENTÍFICA DA FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ
Posibilidad de enseñanza de la sociología para alumnos en el Programa de Vocación Científica de la Fundación Oswaldo Cruz
Alternative title
Possibility for teaching sociology to Scientific Vocational Program students of the Oswaldo Cruz FoundationPosibilidad de enseñanza de la sociología para alumnos en el Programa de Vocación Científica de la Fundación Oswaldo Cruz
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Neste estudo, pretende-se abordar uma possibilidade de ensino de Sociologia para os alunos de iniciação científica no Programa de Vocação Científica da Fundação Oswaldo Cruz (Provoc-Fiocruz) com base numa proposta de plano de aula. Nesta proposta, consideram-se as orientações da atual Base Nacional Comum Curricular para o ensino médio tendo em vista apresentar as relações de trabalho a partir da abordagem da Sociologia das Emoções, Divisão Social do Trabalho e Trabalho Produtivo e Reprodutivo. O ensino destes conhecimentos sociológicos pode incentivar os alunos a contextualizarem as condições e práticas de trabalho, que são frequentemente atribuídas como naturais de acordo com as habilidades e disposições de homens e mulheres. Neste sentido, a contextualização fundamentada nestas noções sociológicas possibilita revelar regras e valores sociais que medeiam as escolhas pelas práticas profissionais.
Abstract
This study intends to discuss about the possibilities of teaching Sociology to Scientific Vocation Program students’ of the Oswaldo Cruz Foundation (Provoc-Fiocruz) based on a proposed lesson plan. This proposal takes into account the guidelines of the current National Common Curricular Base for high school are considered to addressing labor relations from the perspective of the Sociology of Emotions, Social Division of Labor and Productive and Reproductive Labor. The teaching of this sociological knowledge can encourage students to contextualize the working conditions and practices that often are assigned as natural according to skills and dispositions of men and women. In this way, the contextualization based on these sociological notions can reveal social rules and values that mediate professional choices and practices.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Este estudio tiene como objetivo abordar la posibilidade de enseñanza de Sociología para alumnos en el Programa de Vocación Científica de la Fundación Oswaldo Cruz (Provoc-Fiocruz) sobre la base de un plan de clase propuesto. Esta propuesta considera las pautas de la actual Base Curricular Común Nacional para Enseñanza Media, con el fin de abordar las relaciones laborales desde la perspectiva de la Sociología de las Emociones, la División Social del Trabajo y el Trabajo Productivo y Reproductivo. La enseñanza de este conocimiento sociológico puede alentar a los alumnos a contextualización de las condiciones y prácticas de trabajo que se consideran naturales para las habilidades y disposiciones de hombres y mujeres. En este sentido, la contextualización basada en estas nociones sociológicas permite revelar las reglas y los valores sociales que median en las elecciones de las prácticas profesionales.
Share