Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/49081
Type
Papers presented at eventsCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
CONCEPTIONS OF SCIENCE IN JAPANESE AND WESTERN CULTURES
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Nessa pesquisa, pretende-se investigar como as concepções culturais japonesas e ocidentais de ciência podem influenciar a seleção de certos temas, áreas de conhecimento e formas de participação na iniciação científica conduzida por pesquisadores para jovens no ensino médio. Considera-se como objetivo comparar os dois programas de iniciação científica para estudantes no ensino médio: o programa Sakura Science, organizado pela Agência de Ciência e Tecnologia do Japão e localizado no Japão, e o Programa de Vocação Científica da Fundação Oswaldo Cruz que está localizado no Brasil. Essa investigação será realizada com base na Análise de Conteúdo, para analisar os relatórios, artigos e outros documentos que registram os objetivos e as programações das atividades de iniciação científica que são realizadas pelos estudantes com os seus respectivos orientadores e coorientadores. Argumenta-se que é necessário considerar aspectos culturais e históricos que constituem as concepções sobre ciência para melhor compreender os seus possíveis significados que podem fundamentar a formação científica para os estudantes, nesses programas de iniciação científica do Brasil e do Japão. Nessa análise, a ideia de incluir as emoções visa compreender melhor a importância do papel das emoções nas competências e disposições que integram a formação científica nesses programas de iniciação científica.
Abstract
In this research we intend to investigate how Japanese and Western cultural conceptions of science can influence the selection for certain themes, knowledge areas and forms of participation in science initiation conducted by researchers for young people in High School. Our research aim is to compare high school science initiation programs such as the Sakura Science program organized by Japan Science and Technology Agency, located in Japan, and the Science Vocation Program of Oswaldo Cruz Foundation located in Brazil. This research will be carried out using Content Analysis with reports, articles and other documents that record the objectives and schedules of the practices in the scientific initiation activities that are performed by the students with their respective advisors and co-advisors. We argued that it is necessary to consider cultural and historical aspects that constitute the conceptions of science to better understand their possible meanings that can ground scientific education for high school students of scientific initiation programs from Brazil and Japan. The idea of including emotions is aimed to better understand their fundamental role in grounding, knowledge skills and dispositions in the scientific training in these Brazilian and Japanese scientific initiation programs.
Share