Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/60247
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
FORMAÇÃO DE DESENHISTAS INSTRUCIONAIS PARA A REDE UNA-SUS: AVALIAÇÃO DA OFERTA-PILOTO
Avaliação
Grupo focal
Formação de desenhistas instrucionais
Alternative title
Training program of instructional dsigners for the UNA-SUS network: evaluation of the pilot offerAuthor
Affilliation
Sem afiliação.
Abstract in Portuguese
A Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde -SE/UNA-SUS assume como um dos compromissos a qualificação profissional de seus colaboradores, para que eles possam atuar com qualidade e excelência em suas realidades profissionais. Neste contexto, o presente artigo objetiva apresentar as potencialidades e as fragilidades da oferta piloto do Programa Modular de Produção de Cursos e Recursos Educacionais ofertado na modalidade EaD. A coleta de dados foi realizada a partir de uma proposta metodológica qualitativa, ancorada em uma abordagem multimétodo, que inclui a técnica de coleta de dados grupo focal. Dentre os resultados merecem destaque a qualidade do conteúdo produzido, a condução pedagógica pelo conteudista, a aderência do programa ao público-alvo, a incompatibilidade da carga horária com o conteúdo e as lacunas existentes na usabilidade do Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Essa pesquisa, possibilitou compreender a percepção do discente, dos gestores e especialistas sobre os aspectos pedagógicos do conteúdo e a usabilidade do AVA e do Programa. Neste contexto observou-se também que a proposta de modelo lógico delineada pode ser reaplicada e assim contribuir para a avaliação institucional de cursos EaD.
Abstract
One of the commitments of the Executive Secretariat of the Open University of the UnifiedHealth System -SE/UNA-SUS is to provide professional qualification for its employees, so that they can act with quality and excellence in their professional realities. In this context, this article aims to present the strengths and weaknesses of the pilot offer of a Modular Program for the Production of Courses and Educational Resources offered in the e-learning modality. Data collection was carried out based on a qualitative methodological proposal, anchored by a multimethod approach, which includes the focus group data collection technique. Among the results are the quality of the content produced, the pedagogical conduction by the content specialist, the adherence of the program to the target audience, the incompatibility of the workload with the content and the gaps in the usability of the Virtual Learning Environment (AVA) deserve to be highlighted. This research made it possible to understand the perception of students, managers and specialists about the pedagogical aspects of the content and usability of AVA and the Program. In this context, it was also observed that the proposed logical model outlined can be reapplied and thus contribute to the institutional evaluation of EaD courses.
Keywords in Portuguese
Educação à distânciaAvaliação
Grupo focal
Formação de desenhistas instrucionais
Share