Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/60465
SECRETARIA EXECUTIVA DA UNA-SUS COMO UM LABORATÓRIO DE INOVAÇÃO EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA E TECNOLOGIA
Alternative title
Executive Secretariat of UNA-SUS as a laboratory for innovation in distance education and technologyAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Universidade Federal de Alfenas. Alfenas, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade Federal de Alfenas. Alfenas, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
A SE-UNA-SUS possui entre suas funções, o suporte organizacional às atividades do Sistema UNA-SUS, o monitoramen-to e incentivo à participação das universidades e demais ofertadores de serviços educacionais, como forma de ampliar pro-gressivamente a oferta de cursos e número de vagas em escala compatível com a demanda do SUS. Nesse estudo, buscou analisar se a motivação para SE-UNA-SUS se tornar produtora de cursos estaria ligada a motivações de autossustentabilidade financeira. Para tal, foram realizadas entrevistas e análise documental, considerando-se a técnica de análise de conteúdo de Bardin e realizando-se as seguintes análises do Software Iramuteq: Estatística, Especificidades e AFC, Classificação (Método de Reinert), Similitude e Classificação Hierárquica Descendente. Os resultados demonstraram que a SE, além das atribuições des-critas na Portaria, tornou-se um laboratório de inovação em tecnologia e educação, servindo de modelo para as demais ins-tituições da Rede e que a produção de cursos em EAD não foi com a intenção de garantir maior sustentabilidade financeira.
Abstract
Among its functions, SE-UNA-SUS has organizational support for the activities of the UNA-SUS System, monitoring and encouraging the participation of universities and other providers of educational services, as a way of progressively expanding the offer of courses and the number of vacancies. on a scale compatible with SUS demand. In this study, we sought to analyze whether the motivation for SE-UNA-SUS to become a producer of courses would be linked to motivations of financial self-sus-tainability. To this end, interviews and document analysis were carried out, considering Bardin’s content analysis technique and performing the following analyzes of the Iramuteq Software: Statistics, Specificities and AFC, Classification (Reinert’s Method), Similitude and Descending Hierarchical Classification. The results showed that the SE, in addition to the attributions described in the Ordinance, became a laboratory for innovation in technology and education, serving as a model for the other institutions of the Network and that the production of EAD courses was not intended to guarantee greater financial sustainability.
Share