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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/64471
DIVERSUS: PARTICIPAÇÃO JUVENIL E EDUCOMUNICAÇÃO NAS BRECHAS DA GESTÃO
Boldrini, Tatiany Volker | Date Issued:
2023
Author
Advisor
Co-advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Governo Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
A partir do estudo de caso do Projeto DiverSUS - Educomunicação, Juventudes e Saúde, buscou-se compreender em que medida a proposta educomunicativa contribui para o diálogo nas ações de saúde e para a ampliação da participação dos jovens nas políticas públicas de saúde. Por meio de análise de conteúdo de documentos e de entrevistas realizadas com jovens e gestores participantes do projeto, e da própria vivência da pesquisadora durante o desenvolvimento da iniciativa, constatou-se que, mesmo sendo executado nas brechas da gestão federal da saúde e enfrentando vários desafios por conta desse contexto, o DiverSUS possibilitou práticas dialogadas e relações horizontalizadas entre jovens e gestores, resultando na produção de materiais a partir do olhar e percepção dos próprios jovens atuantes no projeto, bem como na participação e tomada de decisão dos jovens em todo o ciclo de desenvolvimento do projeto. Observa-se que o processo de participação dos jovens foi possível uma vez que princípios democráticos orientaram as ações educomunicativas e se fizeram presentes nas ações do projeto.
Abstract
Based on the case study of the DiverSUS Project - Educommunication, Youth and Health, we sought to understand to what extent the educommunicative proposal contributes to the dialogue in health actions and to the expansion of the participation of young people in public health policies. Through content analysis of documents and interviews with young people and managers participating in the project, and the researcher's own experience during the development of the initiative, it was found that, even being executed in the gaps of the federal health management and facing several challenges due to this context, DiverSUS enabled dialogic practices and horizontal relations between young people and managers, resulting in the production of materials from the perspective and perception of the young people themselves working on the project, as well as the participation and decision-making of young people throughout the project's development cycle. It is observed that the youth participation process was possible once democratic principles guided the educommunicative actions and were present in the project's actions.
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