Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65213
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A LITERATURA SOBRE METODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO MÉDICA NO BRASIL: : NOTAS PARA UMA REFLEXÃO CRÍTICA
Alternative title
The literature on active methodologies in medical training in brazil: notes for a critical reflectionAffilliation
Universidade Federal de Alagoas. Faculdade de Medicina. Arapiraca, AL, Brasil.
Universidade Federal da Bahia. Programa de Pós-Graduação em Educação. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Federal da Bahia. Programa de Pós-Graduação em Educação. Salvador, BA, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho parte da emergência de escolas médicas que fundamentam seus currículos nas metodologias ativas. Teve como objetivo realizar um mapeamento na Revista Brasileira de Educação Médica com base na produção científica sobre conexões entre formação médica e metodologias ativas. O levantamento bibliográfico incluiu 53 artigos, agrupados em quatro categorias de análise: análise comparativa entre modelos curriculares fundamentados no método tradicional e nas metodologias ativas; avaliação da mudança curricular baseada no uso das metodologias ativas; avaliação do desempenho discente com uso das metodologias ativas; e capacitação docente no contexto das metodologias ativas. Esses resultados apontam as metodologias ativas como propostas que podem dar respostas aos anseios de mudança curricular dos cursos de medicina no Brasil, ainda que não exista um consenso em relação à efe-tividade do seu uso nessa área. Todavia, um olhar mais detalhado sobre esses resultados nos permitiu concluir que esse processo, quando baseado apenas na mudança do método de ensino, pode apresenta lacunas e mostra não ser suficiente para mudança do perfil do egresso em medicina. Desse modo, recomendamos serem realizadas mais pesquisas nesse campo para melhor compreender os usos das metodologias ativas nas dinâmicas curriculares que fundamentam a educação médica no Brasil.
Abstract
The study begins with the emergence of medical schools that base their syllabuses on active methodologies. It had the goal of mapping Revista Brasileira de Educação Médica (Brazilian Journal of Medical Training) based on the scientific articles about the connections between medical training and active methodologies. The bibliographic survey included 53 articles, which were grouped into four categories of analysis: comparative analysis of the syllabus models based on the traditional method and on the active methodologies; assessment of the syllabus change based on the use of active methodologies; assessment of professor performance with the use of active methodologies; and student training in the context of the active methodologies. The results indicate that the active methodologies are proposals that may fulfil the wish to promote syllabus changes in the medicine courses in Brazil, even though there still is not a consensus regarding the effectiveness of its use in this field. However, a closer look at the results enabled us to conclude that this process, when based only on the change in teaching method, may present gaps and proves insufficient to change the profile of the medicine graduates. Thus, we recommend the conduction of further researches in this field in order to better understand the uses of the active methodologies in the syllabus dynamics that form the basis of medical training in Brazil.
Share