Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66946
PERSPECTIVAS PARA O ENSINO NA SAÚDE: DO 'APAGÃO EDUCACIONAL' À POLÍTICA DE EDUCAÇÃO PERMANENTE
Perspectivas para la enseñanza en la salud:del ‘apagón educativo’a la política de educación permanente
SUS
Profissional reflexivo
Educação menor
Pedagogia rizomática
Alternative title
Prospects for teaching in health: from the 'education blackout' to the continuing education policyPerspectivas para la enseñanza en la salud:del ‘apagón educativo’a la política de educación permanente
Affilliation
Fundação Municipal de Saúde de Niterói. Niterói, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil / Columbia Pacific University. Califórnia, EUA.
Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil / Columbia Pacific University. Califórnia, EUA.
Abstract in Portuguese
O artigo aborda a educação permanente na ótica reflexiva e rizomática, abrangendo a necessidade de desterritorializar os saberes circulantes na saúde. Trata-se de pesquisa bibliográfica cujo referencial teórico estrutura-se no materialismo histórico marxista. O estudo descreve um breve histórico sobre a política educacional com base em dois eventos marcantes ocorridos na década de 1980: a escassez de trabalhadores para o trabalho complexo, denominado ‘apagão educacional’, e o surgimento do novo ensino superior no Brasil. Tais eventos, ao atravessarem a formação profissional, reproduzem na educação em serviço a estrutura do conhecimento mais hierarquizada. Se o ensino na saúde apresenta limitações, oferece também possibilidades e perspectivas para romper com a rigidez epistemológica e aproximar-se da educação menor e do crescimento de rizomas nas práticas em saúde.
Abstract
The article discusses continuing education
from reflective and rhizomatic perspective, covering
the need to deterritorialize the current knowledge on
health. It is a review of the literature the theoretical reference for which is structured in historical Marxist
materialism. The study describes a brief history of the
educational policy based on two landmark events in
the 1980s: A shortage of workers for complex work,
which was called an educational blackout, and the
emergence of new higher education in Brazil. Such
events, when traversing professional training, reproduce the more hierarchical structure of knowledge
in education in work. While teaching in health has
limitations, it also offers possibilities and perspectives to break away from the epistemological rigidity
and to approach the lower education and growth of
rhizomes in health practices.
Keywords in Portuguese
Educação permanenteSUS
Profissional reflexivo
Educação menor
Pedagogia rizomática
Share