Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67671
A ESCREVIVÊNCIA COMO UMA PROPOSTA DE METODOLOGIA DE ENSINO ANTIRRACISTA NA LÍNGUA PORTUGUESA E NA LITERATURA BRASILEIRA
Silva, Suelen Barbosa da | Date Issued:
2023
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem por objetivo apresentar a Escrevivência enquanto um instrumento metodológico potente para o ensino de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira na Educação Básica, indo ao encontro da Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003, que incluiu no currículo oficial da Rede de Ensino público e privado a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira”; e de como essa Lei, associada à metodologia da escrevivência, pode contribuir na autoestima e saúde mental destes estudantes, em um olhar para o corpo discente enquanto potenciais autores e, nesta valorização, contribuir na luta antirracista, numa perspectiva decolonial, contra-hegemônica e não eurocentrada.
Abstract
The present work aims to present Writing as a powerful methodological instrument for teaching Portuguese Language and Brazilian Literature in Basic Education, in line with Law 10,639, of January 9, 2003, which was included in the official curriculum of the Education Network public and private the mandatory theme of "Afro-Brazilian History and Culture”; and how this Law, associated with the methodology of writing, can contribute to the self-esteem and mental health of these students, in a look at the student body as potential authors and, in this appreciation, contribute to the anti-racist struggle, from a decolonial, counter-hegemonic and nonEurocentric perspective.
Share