Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67709
TRAMITAÇÃO E DESDOBRAMENTOS DA LDB/1996: EMBATES ENTRE PROJETOS ANTAGÔNICOS DE SOCIEDADE E DE EDUCAÇÃO
Brzezinski, Iria | Date Issued:
2010
Alternative title
Proceduring and unfolding of ldb/1996: clashes among opposing societal and educational projectsAuthor
Affilliation
Universidade Católica de Goiás. Goiânia, GO, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Objetiva-se neste artigo analisar a luta no campo das políticas educacionais durante a tramitação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (lei n.º 9.394/1996) no Congresso Nacional e as mudanças mais significativas em seus dispositivos na década pós-lei. Tratam-se dos embates entre os atores de dois mundos com ideários conflitantes sobre as concepções de sociedade, cidadania, educação, escola e ensino: o mundo real, dos educadores, e o oficial, o mundo do sistema educativo. Resultou desses embates, na Câmara dos Deputados, a 'conciliação aberta' entre interesses dos partidários do ensino público e gratuito e do ensino privado como estratégia de inclusão de suas reivindicações no diploma legal. No Senado da República, um balanço dos procedimentos regimentais casuísticos leva à conclusão de que a forte pressão do poder do mundo do sistema (o Executivo), representado pelo Ministério da Educação, favoreceu ações dos interessados no ensino privado, prevalecendo hegemonicamente esses interesses sobre as reivindicações dos defensores do ensino público, laico, gratuito em todos os níveis e de qualidade para todos os cidadãos brasileiros. Nos desdobramentos da lei durante a década posterior, tais procedimentos se replicam, uma vez que permanecem em disputa na arena política dois projetos de educação.
Abstract
The purpose of this article is to examine the
struggle in the field of educational policies during
the proceduring of the Law of Directives and Bases of
National Education (Law n.º 9394/1996) in Congress
and the most significant changes made to its provisions in the decade after the law was enacted. These
are the conflicts among the players of two worlds with
conflicting ideologies about the conceptions regarding the society, citizenship, education, school and
education: the real world, of the educators, and the
official one, the educational system universe. These
clashes, at the House of Representatives, led to the
'open reconciliation' of the interests of the supporters
of free public education and the backers of private
schools as a strategy for the inclusion of their demands
under the legislation. At the Senate, a review of the
casuistic regimental procedures led to the conclusion
that the strong pressure exerted by the system's world
power (the Executive), represented by the Ministry of
Education, favored the actions of private education
interests, which prevailed in a hegemonic manner over
those of the advocates of public, secular, free, and
quality education at all levels for all citizens. Such
procedures replicate in the development of the law
during the following decade, since the two educational projects remain in contention in the political arena.
Share