Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68889
DESAFIOS DA CONSTRUÇÃO DE UM SISTEMA NACIONAL ARTICULADO DE EDUCAÇÃO
Saviani, Demerval | Date Issued:
2008
Alternative title
Challenges of building a national articulated education systemAuthor
Affilliation
Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. SP, Brasil / Universitá di Bologna. Bologna, Itália.
Abstract in Portuguese
Busca-se aqui discutir os desafios que se antepõem à tarefa da construção do sistema nacional de educação, no contexto do Plano de Desenvolvimento da Educação, tema retomado por iniciativa do Ministério da Educação. Com base nas imprecisões e confusões reinantes nessa área, começa-se pela discussão do próprio significado da expressão 'sistema nacional' a partir de sua configuração histórica. Em seguida, aborda-se o tema propriamente dito, ou seja, os desafios para a construção do sistema, os quais são agrupados em quatro modalidades: econômicos, traduzidos na tradicional e persistente resistência à manutenção do ensino público no Brasil; políticos, expressos na descontinuidade das iniciativas de reforma da educação; ideológicos, representados pelas idéias e interesses contrários ao sistema nacional de educação; e legais, correspondentes à resistência à aprovação de uma legislação que viabilize a organização do ensino na forma de um sistema nacional em nosso país.
Abstract
The purpose of the article is to discuss the
challenges that are faced in the task of building the
national education system in the context of the Plan
for the Development of Education, an issue that has
come back under the spotlight by initiative of the
Ministry of Education. Based on the inaccuracies and
confusion that prevail in this area, the discussion
begins with the meaning of the expression ‘national
system’ itself, as based on its historical configuration.
It then approaches the theme, i.e., the hurdles that
must be overcome to build the system, which are
grouped in four modes: economics, translated in the
traditional and persistent resistance to maintaining
public education in Brazil; political, expressed by the
lack of continuity in educational reform initiatives;
ideological, represented by ideas and interests that
are contrary to the national education system; and
legal, involving the resistance against the approval of
legislation that may make organizing education as a
national system in our country viable.
Share