Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69544
DA ESCOLA ÚNICA À EDUCAÇÃO FRAGMENTADA: O CONGRESSO NACIONAL NA REFORMA DO ENSINO TÉCNICO
Santos, Jailson A. dos | Date Issued:
2007
Alternative title
From the single school to fragmented education: the national congress in technical education reformAuthor
Affilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem o objetivo de mostrar que as forças políticas do Congresso Nacional, em aliança com setores do poder Executivo, tornaram hegemônico o pensamento liberal-conservador no campo educacional. Dessa forma, construíram uma estratégia, a partir da qual conseguiram aprovar, em dezembro de 1996, a Lei de Diretrizes e Bases (LDB) de característica generalista, particularmente no que se refere à educação profissional. Tal fato permitiu que a reforma do ensino técnico fosse regulamentada pelo decreto nº 2.208/97, originário do poder Executivo, promovendo, assim, a separação entre formação geral e formação específica nesta modalidade de ensino, jogando por terra a concepção de escola única que havia sido proposta no projeto original, inspirada nos educadores vinculados ao pensamento marxista no campo educacional.
Abstract
The purpose of this article is to show that
the political forces in the National Congress, in alliance
with sectors in the Executive, rendered the conservative liberal thought hegemonic in the educational
field. As a result, they built a strategy based on which
they were able to approve, in December 1996, the
Guideline and Base Law, which is generalist in nature,
particularly with regard to professional education.
This fact allowed the technical education reform to be
regulated via Decree # 2.208/97, originating at the
Executive, promoting, thus, the separation between
general and specific education in this mode of teaching, undermining the single school concept that
had been proposed in the original project, inspired in
educators who are connected to the Marxist line of
thought in the educational field.
Share