Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69590
A TRAJETÓRIA DO GT TRABALHO E EDUCAÇÃO DA ANPED: ALGUNS ELEMENTOS DE ANÁLISE
Handfas, Anita | Date Issued:
2007
Alternative title
The trajectory of anped’s work & education workgroup: a few elements of analysisAuthor
Affilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo do artigo é fazer uma breve reconstituição da trajetória do GT Trabalho e Educação da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), identificando os princípios teóricos que serviram de base para os estudos que buscaram compreender, sob diferentes aspectos, a relação entre trabalho e educação. Para tal, percorro a trajetória de conformação do pensamento educacional crítico brasileiro, notadamente o período de redemocratização do país após o golpe militar de 1964, assim como analiso o contexto político em que se deu a difusão da teoria marxista na pesquisa educacional. Com base em alguns elementos políticos e teóricos identificados neste processo, busco problematizar os limites teóricos dos estudos sobre trabalho e educação que têm como referência a teoria marxista.
Abstract
The purpose of the article is to make a brief
reconstitution of the trajectory of the National Association for Post-Graduation and Research in Education Work & Education’s (Anped) Workgroup, identifying the theoretical principles that served as the
base for the studies that attempted to understand,
from different viewpoints, the work/education relationship. To do so, I cover the path followed by the
conformation of the Brazilian critical educational
thought, notably the period of re-democratization
Brazil went through after the 1964 military coup. Furthermore, I also analyze the political context in which
the Marxist theory was disseminated in educational
research. Based on a few political and theoretical elements identified in this process, I attempt to problematize the theoretical limits of the studies on work
and education that refer to the Marxist theory.
Share