Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69653
PERSPECTIVAS INTERDISCIPLINAR E RIZOMÁTICA NA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA SAÚDE
Alternative title
Interdisciplinary and rhizomatic perspectives in the formation of the health professionalsAffilliation
Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação. Campinas, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Ciências Médicas. Campinas, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Ciências Médicas. Campinas, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo tem como objetivo problematizar aspectos das perspectivas interdisciplinar e rizomática na formação de profissionais da área da saúde. Ambas as atitudes requerem olhares plurais e outras posturas dos educadores nas relações que estabelecem com os sujeitos e com os conhecimentos, visando a superar maneiras fragmentadas dos processos de trabalho e de produção de ciência, recuperando o caráter dialético da realidade social. Os desafios postos por estas perspectivas convidam todos os educadores envolvidos eticamente neste processo a refletirem sobre a inclusão de temas e dimensões que perpassam transversalmente o processo de formação profissional e a produção de conhecimentos, movimentando territórios, compreensões e subjetividades, o que pode possibilitar interpretações inovadoras e polissêmicas, bastante desejáveis para se lidar com a complexidade da realidade, inclusive na área da saúde.
Abstract
This purpose of this article is to problemize aspects of the interdisciplinary and rhizomatic in the formation of professionals from
the health area. Both attitudes require plural
looks and other postures from the educators
in the relationships that they establish with
the subjects and with the knowledge, seeking
to overcome fragmented manners of the labor
processors and the production of science, recovering the dialectic character of the social
reality. The challenges posed by these perspectives invite all the educators ethically involved
in this to reflect on the inclusion of themes and
dimensions that pass transversally by professional formation process and the production of
knowledge, moving territories, comprehensions
and subjectivities, which can enable innovative
and polysemic interpretations, very desirable to
deal with the complexity of reality, also in the
health area.
Share