Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69684
REPENSANDO A AVALIAÇÃO: PERSPECTIVAS CRIATIVAS PARA A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA ÁREA DA SAÚDE DO TRABALHADOR
Moreira, Marilda | Date Issued:
2006
Alternative title
Rethinking the evaluation: creative perspectives for the professional education in the worker’s health areaAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho propõe a discussão de formas alternativas às provas e aos testes na avaliação escolar. Sendo assim, foram apresentadas duas experiências realizadas com alunos do Curso Técnico de Vigilância Sanitária e Saúde Ambiental, da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, unidade da Fundação Oswaldo Cruz, que visavam à ruptura com o modelo tradicional de avaliação, marcado pela relação verticalizada entre professor e aluno no processo de ensino-aprendizagem. Argumenta-se que, dependendo da forma como é conduzida, a avaliação pode ser um instrumento autoritário, punitivo e estigmatizante e, nesse sentido, cabe aos profissionais da área de educação uma reflexão sobre seu posicionamento ideológico e político, a fim de perceberem se sua prática docente estaria contribuindo para a manutenção das desigualdades sociais.
Abstract
This work proposes the discussion
of alternative forms to the exams and the texts
in school evaluation. Thus, two experiences
were presented, performed with students from
the Technical Course of Sanitary Vigilance and
Environmental Health, the Joaquim Venâncio
Polytechnic School of Health, Fundação Os waldo Cruz unit, which sought to break with
the traditional model of evaluation, marked by
the verticalized relationship between teacher
and pupil in the teaching-learning process. It
is argued that, depending on the way it is con ducted, the evaluation can be an authoritar ian, punitive and stigmatizing instrument and,
in this sense, it is up to the professionals from
the education area a reflection on its ideological
and political positioning, so as to perceive if its
teaching practice would be contributing to the
maintenance of social unequalness.
Share