Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2365
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A PRODUÇÃO DE MATERIAL DIDÁTICO PEDAGÓGICO PARA A IMPLANTAÇÃO DAPOLÍTICA DE EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE: A EXPERIÊNCIA DE SERGIPE
Gestão da Educação na Saúde
Políticas de Saúde
Materiais Didático-Pedagógicos
Education Management in Health
Health Policies
Didactic and Pedagogical Materials
Educação em Saúde
Materiais Educativos e de Divulgação
Política de Saúde
Brasil
Grupos de Treinamento de Sensibilização
Limites: Humanos
Santos, Cláudia Menezes | Date Issued:
2010
Alternative title
The production of didactic material for teaching dapolítica deployment of permanent education in health: the experience of SergipeAuthor
Advisor
Co-advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Essa pesquisa tem como objetivo analisar a produção do material didático-pedagógico da
SES, buscando compreender os limites e as possibilidades da sua construção no âmbito de
uma instituição pedagógica de educação não formal, tendo em vista a implantação da política
de educação permanente em saúde e da reforma sanitária no Estado de Sergipe. Foi realizado
um estudo de caso, em uma pesquisa essencialmente qualitativa, que analisou dados
referentes às oficinas de autores e validação do material didático-pedagógico, etapas
constitutivas da estrutura metodológica da produção do material didático, além de dados
coletados em entrevistas semi-estruturadas com gestores, e grupo focal com autores dos livros
didáticos. O material didático da SES Sergipe toma como base as Políticas de Saúde do SUS
em Sergipe, buscando ser um veículo de comunicação das concepções ideológicas e das bases
tecnológicas necessárias à implementação do SUS no contexto estadual. A Secretaria de
Estado da Saúde toma como Política central a Reforma Sanitária e Gerencial do SUS no
Estado de Sergipe, projeto que envolve amplo investimento na organização e funcionamento
do sistema de saúde pressupondo revisão dos processos produtivos, e qualificação profissional
dos trabalhadores envolvidos diretamente com as mudanças a serem implantadas. A análise
dos registros das oficinas de autores e validação pedagógica evidenciou que os livros
possibilitaram em seu processo de elaboração articulação entre a ciência e a intuição criativa,
entre a técnica e a arte, buscando em várias pedagogias coerentes entre si do ponto de vista
ideológico, elementos que puderam ser recompostos, recombinados, ressignificados em uma
produção específica. O material didático enquanto veículo das idéias pedagógicas transforma
políticas de saúde em livros didáticos, buscando despertar militância, investindo em processos
reflexivos construídos em torno dos saberes tecnológicos para operacionalização cotidiana
dos serviços, e das concepções ideológicas relacionadas com o Sistema Único de Saúde. Os
limites e as possibilidades do material didático-pedagógico organizado pela SES, enquanto
uma instituição pedagógica de educação não formal, surge na fala dos autores e gestores como
uma relação de tensão entre a missão assistencial e a missão pedagógica a ser desempenhada.
Limites e possibilidades estão imbricados por uma relação de confrontação, onde o limite ao
ser superado, ou compreendido sobre uma perspectiva dialética transforma-se em
possibilidade. A práxis surge como grande possibilidade em todo o processo, enfatizada pela
participação dos sujeitos do trabalho frente à teorização exigida pela formulação dos livros. A
pesquisa traz reflexões sobre a implantação da política de educação permanente a ser
operacionalizada com a utilização do material didático e a importância dos agentes
pedagógicos em seu papel técnico e político.
Abstract
This research aims to analyze the production of didactic and pedagogical material of SES,
trying to understand the limits and possibilities of its construction as part of a pedagogical
institution of informal education with a view to implementing the health continuing education
policy and health reform in the state of Sergipe. A case study was accomplished in a mainly
qualitative research, which analyzed data about authors’ workshops and didactic and
pedagogical material validation, constituent stages of methodological structure of the
production of didactical materials, beyond data collected in semi-structured interviews with
managers, and focus group with authors of textbooks. The didactical material of SES Sergipe
has as its basis the Health Policies of SUS (Unified Health System) in Sergipe, trying to be a
communication vehicle of ideological conceptions and technology foundations necessary for
the implementation of SUS in the state context. The State Department of Health takes as a
central policy the Health and Management Reform of SUS in the state of Sergipe, a project
that involves large investment in the organization and functioning of the health system
presupposing a review of productive processes, and professional qualification of the workers
directly involved with the changes to be implemented. Analysis of data from authors’
workshops and pedagogical validation showed that the books allowed into their development
process linking between the science and the creative intuition, between the technique and the
art, seeking, in several coherent pedagogies among themselves, with an ideological point of
view, elements that could be recomposed, recombined, reinterpreted in a specific production.
The didactical material as a vehicle of pedagogical ideas makes health policy into textbooks,
trying to awake militancy, investing in reflective processes built around the technological
knowledge to everyday operation of services, and ideological conceptions related to the
Unified Health System. Limits and possibilities of the didactic and pedagogical materials
organized by SES as a pedagogical institution of informal education appears in the authors’
and managers’ speech as a relationship of tension between the assistance mission and the
pedagogical mission to be performed. Limits and possibilities are intertwined by a
confrontation relationship, where the limit to be exceeded, or understood about a dialectical
perspective becomes a possibility. The practice appears as a large possibility in the whole
process, emphasized by the participation of those ones who are in the front of the theorization
required by the formulation of the books. The research reflects on the implementation of
continuing education policy to be operated with the use of didactical material and the
importance of pedagogical agents in their technical and political role.
Keywords in Portuguese
Educação Permanente em SaúdeGestão da Educação na Saúde
Políticas de Saúde
Materiais Didático-Pedagógicos
Keywords
Health Continuing EducationEducation Management in Health
Health Policies
Didactic and Pedagogical Materials
DeCS
Educação ContinuadaEducação em Saúde
Materiais Educativos e de Divulgação
Política de Saúde
Brasil
Grupos de Treinamento de Sensibilização
Limites: Humanos
Share