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Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
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DECRETAÇÃO DE LOCKDOWN PELA VIA JUDICIAL: MEDIDA (DES)NECESSÁRIA?
Lockdown by court order: an (un)necessary measure?
Alternative title
Decreto de cierre por medios judiciales: ¿medida (no) necesaria?Lockdown by court order: an (un)necessary measure?
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade Federal do Maranhão. São Luís, MA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade Federal do Maranhão. São Luís, MA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
A definição constitucional de saúde como um direito social coloca o Estado brasileiro na posição de garantidor deste bem jurídico. O sistema federalista adotado na Constituição Federal de 1988 estabelece que a União, os estados e os municípios têm competência comum para cuidar da saúde, e competência concorrente para legislar sobre o tema. Tal repartição de competência é baseada, especialmente, no modelo de descentralização das ações e serviços públicos de saúde e nas disparidades regionais presentes no território brasileiro. No enfrentamento a COVID-19, essa heterogeneidade foi intensificada, possibilitando que as Unidades Federativas adotassem diferentes medidas restritivas de direitos e liberdades públicas, a depender do avanço da doença na respectiva área geográfica. Nesse contexto, é que se observa a decretação de lockdown em alguns municípios no Brasil por força de decisão judicial.
Abstract
The Brazilian Constitutional definition of health as a social right makes the State the guarantor of this legally protected interest. The federalist system adopted in the 1988 Brazilian Federal Constitution determines that the Federal Government, states, and municipalities share the authority to care for health and the concurrent authority to legislate on health matters. This shared authority is based especially on the model of decentralization of public actions and services in health and the regional disparities across Brazil’s territory. As Brazil has confronted the COVID-19 pandemic, this heterogeneity has intensified, allowing the Federative Units to adopt different measures that limit rights and public freedoms, depending on the pandemic’s progression in the respective geographic area. In this context, a lockdown decree is observed in some Brazilian municipalities by judicial decision.
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