Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/63470
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
HÁ SAÍDA PARA A JUDICIALIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA FARMACÊUTICA NO SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE
Hay salida para la judicialización de la asistencia farmacéutica en el Sistema Único de Salud de Brasil
Stédile, Luís Otávio | Date Issued:
2019
Alternative title
There is a way out for the judicialization of pharmaceutical assistance in Brazilian Unified Health SystemHay salida para la judicialización de la asistencia farmacéutica en el Sistema Único de Salud de Brasil
Author
Affilliation
Ministério Público da União. Porto Alegre, RS, Brasil.
Abstract in Portuguese
Objetivo: evidenciar a necessidade da regulamentação de lacunas normativas pelo Ministério da Saúde de modo a concretizar o direito a medicamentos ausentes em relações e protocolos clínicos oficiais do Sistema Único de Saúde (SUS). Metodologia: foi utilizada a análise documental e legislativa. Resultados: atualmente as ações judiciais que visam ao fornecimento de medicamentos pelo SUS consomem sete bilhões de reais ao ano do orçamento público brasileiro, interferindo gravemente sobre as opções de investimento sanitário do gestor público. Evidenciam-se lacunas regulamentares em nível federal como potenciais causadoras do problema. Discussão: a eliminação de lacunas regulamentares pelo Ministério da Saúde se apresenta como medida capaz de reequilibrar a atuação dos Poderes em matéria de fornecimento de medicamentos pelo SUS. Conclusão: faz-se necessária a atuação do Ministério da Saúde, de forma a assegurar a permanente atualização do rol de medicamentos constantes nas relações e protocolos clínicos do SUS; a concessão excepcional de medicamentos não previstos para os casos cabíveis; e a seleção e remuneração adequada dos medicamentos oncológicos.
Abstract
Objective: to highlight the need for regulation of normative gaps by the Ministry of Health in
order to realize the right to medicines absent in official Unified Health System lists and clinical
protocols. Methodology: documentary analysis and legislative revision. Results: currently,
legal actions aimed at supplying drugs by Unified Health System consume seven billion reais
per year of the brazilian public budget, seriously interfering with public health investment
options. Regulatory gaps at the federal level are evidenced as potential causes of the problem.
Discussion: The elimination of regulatory gaps by the Ministry of Health presents itself as
the option capable of rebalancing the performance of the Republic Powers regarding the
supply of medicines by SUS. Conclusion: the Ministry of Health is required to ensure the
permanent updating of the list of medicines contained in the Unified Health System 's clinical
relations and protocols, the exceptional granting of medicines not provided for in appropriate
cases, and adequate selection and remuneration of oncological drugs.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Objetivo: resaltar la necesidad de que el Ministerio de Salud regule las brechas regulatorias
para hacer realidad el derecho a los medicamentos ausentes en protocolos clínicos oficiales
y relaciones del Sistema Único de Salud (SUS). Metodología: se utilizó análisis documental
y legislativa. Resultados: actualmente, las demandas dirigidas al suministro de
medicamentos por el SUS consumen siete mil millones de reales por año del presupuesto
público brasileño, lo que interfiere seriamente con las opciones de inversión en salud pública.
Las brechas regulatorias a nivel federal se evidencian como causas potenciales del problema.
Discusión: llenar los vacíos reglamentarios por parte del Ministerio de Salud se presenta
como la opción capaz de reequilibrar el desempeño de los poderes de la República en
relación con el suministro de medicamentos por parte del SUS. Conclusión: es necesario
que el Ministerio de Salud actúe para garantizar la actualización permanente de la lista de
medicamentos contenida en las relaciones y los protocolos clínicos del SUS, la concesión
excepcional de medicamentos no provista para los casos apropiados y la selección y
remuneración adecuada de los medicamentos contra el cáncer.
Share