Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/64688
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
AS RESPONSABILIDADES DOS ENTES FEDERADOS CONTRATUALIZADAS NO ÂMBITO DE UMA REGIÃO DE SAÚDE
Las responsabilidades de las entidades federadas contratadas en una región de salud
Vieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado | Date Issued:
2017
Alternative title
Responsibilities of federated entities contracted within a health regionLas responsabilidades de las entidades federadas contratadas en una región de salud
Affilliation
Sem afiliação.
Abstract in Portuguese
O Contrato Organizativo de Ação Pública na Saúde foi instituído pelo Decreto Presidencial nº 7.508/2011 com o propósito de servir como um contrato entre entes políticos no âmbito de uma Região de Saúde. Ele se propõe a definir as responsabilidades de cada ente assumidas pelos respectivos chefes de executivo e secretários de saúde, além do Ministério da Saúde. Entretanto, suas características estão ora mais próximas de um convênio ou consórcio, ora mais próximas de um contrato. A força e a necessidade desse novo instrumento são discutidas, tendo em vista a existência de outros instrumentos já previstos para a regionalização cooperativa. Para o presente estudo foi realizada uma revisão bibliográfica sobre o tema e uma análise da legislação relacionada e confecção de uma minuta de contrato proposta para as regiões de saúde.
Abstract
The Organisational contract of Public Health Action was established by the
Presidential Decree No. 7.508/2011 for the purposes of serving as a contract between
political entities within a Health Region. It defines the responsibilities to be delegated to the
head of the executive branch and its undersecretary of health, as well as the Ministry of
Health. However, its provisions are closer to an agreement or consortium, and, not rarely,
those of a contract. The effectiveness and the need for such an instrument are discussed in
the light of the existence of similar instruments previously adopted for cooperative
regionalization. In order to analyze the main assumptions, a literature review and a review
of related legislation were made, as well as a draft contract proposal for health regions.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
El Contrato Organizativo de Acción Pública en la Salud fue instituido por el
Decreto Presidencial nº 7.508 / 2011 con el propósito de servir como un instrumento legal
entre los entes políticos en el ámbito de una Región de Salud. Se propone definir las
responsabilidades de cada ente que son legalmente delegadas a los jefes del ejecutivo y
los secretarios de salud, así como las del Ministerio de Salud. Sin embargo, sus
provisiones están más próximas a las del convenio o consorcio, o mismo parecidas a las
de un contrato. La ejecutividad y la necesidad de este nuevo instrumento son discutidas,
teniendo en cuenta la existencia de otros instrumentos ya previstos para la regionalización
cooperativa. Para el presente estudio se realizó una revisión bibliográfica sobre el tema y
un análisis de la legislación relacionada, así como la confección de un proyecto de
propuesta de contrato para las regiones de salud.
Share