Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69055
EDUCAÇÃO E SAÚDE: ENSINO E CIDADANIA COMO TRAVESSIA DE FRONTEIRAS
Educação médica
Reforma dos serviços de saúde
Educação continuada
Medical education
Reform in health services
Continued education
Educação Médica
Reforma dos Serviços de Saúde
Educação Continuada
Alternative title
Education and health: teaching and citizenship to bridge boundariesAffilliation
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul, RS, Brasil / Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil.
Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul, RS, Brasil / Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo procura construir, a partir de uma memória da Reforma Sanitária Brasileira e de aproximações entre as áreas científicas da Educação e da Saúde, uma micropercepção (matéria para o pensar, aprender, conhecer) emergência de um domínio de conhecimento designado por Educação e Ensino da Saúde. Esse domínio emergente estaria bastante associado invenção da Saúde Coletiva, no campo científico da saúde, e com à invenção do Controle Social em Saúde, no campo da intervenção política nesse setor. O novo domínio de conhecimento seria caracterizado por uma implicação singular do ensino com a cidadania, permitindo a travessia de fronteiras entre educação e saúde pela via da educação permanente em saúde. Os temas do ensino e da cidadania são problematizados com o auxílio explícito ou não (via seus leitores) de alguns pensadores da filosofia e do contemporâneo, como Michel Foucault, Michel Serres, Gilles Deleuze, Félix Guattari, Francisco Varela, Humberto Maturana e Ilya Prigogine.
Abstract
The article seeks to build, based on a
memory of the Brazilian Sanitary Reform and on
approximations between the scientific areas of Education and Health, a microperception (matter for
thought, learning, and getting to know) about the
surfacing of a domain of knowledge designated by
Health Education and Teaching. This emerging domain would seem to be largely associated to the invention of Collective Health, in the scientific field
of health, and to the invention of Social Control
in Health, in the field of political intervention in
this sector. The new knowledge domain would be
characterized by a singular implication of teaching
with citizenship, allowing the bridging of the
boundaries between education and health via permanent education in health. The teaching and citizenship themes are problematized with explicit help or
not (via its readers) from a few philosophers and
contemporaneous thinkers such as Michel Foucault,
Michel Serres, Gilles Deleuze, Félix Guattari, Francisco Varela, Humberto Maturana, and Ilya Prigogine.
Keywords in Portuguese
Educação profissional em saúde públicaEducação médica
Reforma dos serviços de saúde
Educação continuada
Keywords
Professional education in public healthMedical education
Reform in health services
Continued education
DeCS
Educação Profissional em Saúde PúblicaEducação Médica
Reforma dos Serviços de Saúde
Educação Continuada
Share