Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69113
AUGUSTO DOS ANJOS E PRIMO LEVI: POSSÍVEIS DIÁLOGOS LITERÁRIOS/CIENTÍFICOS PARA O ENSINO DE QUÍMICA
Costa, Natália Matos Sanglar | Date Issued:
2024
Alternative title
Augusto dos Anjos and Primo Levi: possible dialogue literary/scientific for chemistry teachingAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A Química é uma disciplina muito importante para um melhor entendimento do mundo, porém, muitos educandos têm dificuldade em relacionar os conteúdos dessa ciência com o próprio cotidiano, pois há um estímulo para decorar equações, símbolos e fórmulas, o que dificulta que o estudante reflita criticamente sobre as informações recebidas. Uma maneira de facilitar a aprendizagem de Química é integrando-a com a Literatura, tornando o seu ensino mais contextualizado e a utilização de poemas e narrativas se apresenta como um caminho. Esse trabalho se propôs a utilizar textos dos autores Primo Levi e Augusto dos Anjos com os objetivos de detalhar os conteúdos de Química presentes nesses escritos e investigar a articulação desses conceitos com os fatos social, histórico e cultural. Foram representados nesse trabalho a análise de seis poemas, três de Augusto dos Anjos e três de Primo Levi, bem como A introdução do livro "Os botões de Napoleão: as 17 moléculas que mudaram a história", segundo a análise do discurso baseada no dialogismo de Bakhtin. Dessas análises, foi perceptível um diálogo entre Ciência e Arte, promovendo um Ensino de Química contextualizado histórica e socialmente.
Abstract
Chemistry is a content very important for a better understanding of the world. Although many students have difficulty connecting the subjects of this science with their daily lives, because there is motivation to memorize equations, formulas, and symbols. Therefore, the pupil doesn't think critically about the received informations. A way to facilitate chemistry learning is by integrating this science with literature, making the teaching more contextualized and the use of poems and narratives serves as a way. This work aims to use the following authors: Primo Levi and Augusto dos Anjos with the goals are to detail the subjects of chemistry in these texts and to investigate the articulation of these contents with the social, historical, and cultural contexts. After analyzing tree Augusto dos Anjos's poems and tree Primo Levi's poems, as well as the introduction of the book "Os botões de Napoleão: as 17 moléculas que mudaram a história" by an analysis of the speech will be conducted using Bakhtin's dialogism, it was evident that there was a dialogue between science and art, which promoted a chemistry teaching approach that was historically and socially contextualized.
Share