Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69555
A REFORMA DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL: CONSIDERAÇÕES SOBRE ALGUNS TEMAS QUE PERSISTEM
Ferretti, Celso João | Date Issued:
2007
Alternative title
Professional education reform: considerations on a few persisting issuesAuthor
Affilliation
Universidade de Sorocaba. Sorocaba, SP, Brasil / Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo traz à baila dois temas provocados pelo instigante texto de Kuenzer publicado neste mesmo número. O primeiro deles diz respeito a algumas questões sobre a qualificação profissional suscitadas na parte introdutória, desdobrando-se na discussão sobre a educação profissional no âmbito da produção flexível. Na abordagem de tais questões foi extensamente utilizado um artigo publicado há poucos anos pelo autor deste artigo, no qual se tratou das relações estabelecidas por parte dos educadores com a concepção relativista de qualificação profissional. O segundo tema, complementar à discussão de Kuenzer, refere-se a processos de implementação das reformas educacionais relativas ao ensino médio e à educação profissional de nível técnico, desencadeadas na década de 1990 e continuadas pelo governo Lula. Para seu desenvolvimento foram utilizados elementos referentes a duas pesquisas das quais o autor participou recentemente.
Abstract
This article brings up two issues brought
about by the instigating text by Kuenzer published in
this edition. The first has to do with a few matters regarding professional qualification evoked in the introduction, unfolding in the discussion on professional education in the flexible production ambit.
While dealing with such issues, extensive use was
made of an article published a few years ago by this
article’s author dealing with the relationships established by educators with the relativistic concept of
professional qualification. The second theme, which
complements Kuenzer’s discussion, has to do with the
process of implementing educational reforms regarding middle education and technical-level professional education, put into motion in the 1990’s and continued by the Lula administration. Elements involved
in the two surveys the author participated in recently were used to develop the article.
Share