Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16750
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
ESTRATÉGIAS DE ENSINO EM BIOCIÊNCIAS E SAÚDE NA FORMAÇÃO DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE
Collier, Luciana Santos | Date Issued:
2016
Author
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A história da Educação Física foi marcada por polêmicas e divergências conceituais, epistemológicas e filosóficas no que tange a definição de seu campo de conhecimento. Tal fato pode ser percebido tanto nas pesquisas, como na formação dos professores e respectiva atuação destes nos diferentes contextos profissionais. A despeito das divergências, podemos dizer que a Educação Física estuda e atua sobre o ser humano, cuja compreensão extrapola os limites do \201Ebiológico\201F. Neste sentido, tem sido cada vez mais urgente pensar e discutir a formação do professor de Educação Física, especialmente no que tange à atuação na área da saúde, na medida em esta vem destoando da demanda imposta pelos serviços públicos de saúde, priorizando os componentes biológicos e epidemiológicos da saúde em detrimento dos determinantes sociais da saúde/doença. Em virtude deste descompasso, nosso objetivo com este estudo foi apresentar estratégias de ensino que contribuam com o processo de formação do professor de Educação Física, visando o desenvolvimento de ações de Promoção da Saúde no âmbito da Saúde Pública. A pesquisa, de abordagem qualitativa e características etnográficas, realizou-se no Instituto de Educação Física da Universidade Federal Fluminense (IEF/UFF) e utilizou como instrumentos de investigação a análise documental, a observação participante e a análise temática do conteúdo das narrativas colhidas durante as práticas pedagógicas aplicadas. Os resultados estão apresentados sob a forma de coletânea de artigos de práticas pedagógicas de educação formal e não formal, no sentido de promover a ampliação do debate sobre saúde
As práticas pedagógicas desenvolvidas ao longo deste estudo colaboraram de maneira especial com o fortalecimento da formação dos professores de Educação Física do IEF/UFF, visando a sua atuação na Saúde Pública, bem como trouxeram contribuições importantes para aqueles que nos apoiaram neste caminho
Abstract
The history of Physical Education was marked by controversy and conceptual, epistemological and philosophical divergence in what its field of knowledge is concerned. Such fact can be noticed in research as well as in the formation of teachers and their performance in different professional contexts. As for divergence, we can say that Physical Education is a knowledge area that studies and works on the human being, and whose understanding goes beyond the limits of the "biological". Thus, it has been increasingly more urgent to think and discuss the formation of a Physical Education teacher, especially with regard to health, once it has been diverging from the demand imposed by Public Health services, which favor the biological and epidemiological components of health at the expense of the social determiners of health / disease. Because of this gap, our goal in this study was to introduce teaching strategies that contribute to the formation process of the Physical Education teacher, aiming at the development of health promotion actions under Public Health. The research, a qualitative approach with ethnographic characteristics, was held in the Physical Education Institute of the Federal Fluminense University (IEF/UFF) and used as research tools document analysis, participant observation and thematic content analysis of the narratives collected during the teaching practices applied. The results are presented in the form of a set of articles on pedagogical practices in formal and non-formal education, in order to promote the expansion of debate about health
The pedagogical practices developed throughout this study have contributed, in a special way, to the strengthening of the formation of Physical Education teachers of IEF/UFF, focusing on their performance in Public Health, and have also brought up important contribution to those who supported us along this path
Share