Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/42061
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO ENSINO DE CIÊNCIAS DOS ANOS INICIAIS DA EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL NO CONTEXTO DE UMA ESCOLA MUNICIPAL DE VITÓRIA/ES
Práticas pedagógicas
Anos iniciais do ensino fundamental
Base Nacional Comum Curricular
Pedagogical practices
Early years of elementary school
Common National Curriculum Base
Alternative title
Pedagogical practices in science teaching in the early years of fundamental education in the context of a municipal school of Vitória/ESAffilliation
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Macaé, RJ, Brasil / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Vitória, ES, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Oferecer aos alunos uma educação científica de qualidade é ponto chave para o desenvolvimento científico e tecnológico de uma nação e para formar alunos com capacidade de realização de uma leitura mais crítica acerca do meio que vivem, facilitando a tomada de decisões da vida cotidiana. O objetivo geral do nosso trabalho investiga relatos sobre as práticas pedagógicas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental. É um trabalho de natureza qualitativa com observações e entrevistas semiestruturadas conduzidas com professores da escola municipal selecionada em Vitória, Espírito Santo. A metodologia foi construída a partir das seguintes etapas: fase exploratória; coleta de dados e análise de conteúdo temática proposta por Laurence Bardin. Identificamos dificuldades no que tange à formação inicial e continuada no Ensino de Ciências entre os professores da escola de ensino fundamental. Identificamos também que as práticas pedagógicas relatadas estão mais frequentemente apresentadas de forma fragmentada sem relação com o contexto social e com outras disciplinas. Os relatos ainda indicam o ensino por investigação está pouco presente na escola analisada. Portanto é mais que urgente promover ações afirmativas de formação continuada para o educador na área científica, planejadas e atreladas às práxis cotidianas dos estudantes.
Abstract
Providing students with a quality science education is a key point for a nation's scientific and technological development in order to training students with the ability to read more critically about their surroundings, facilitating decision-making in everyday life. The general aim of our work investigates about the pedagogical practices of the early years of a selected public elementary municipal school in Vitória (Espírito Santo). It is work of a qualitative nature with observations and semi-structured interviews. The methodology was built from the following steps: exploratory phase, data collection and thematic content analysis proposed by Laurence Bardin. We identified difficulties with regard to initial and continuing education in Science Education among teachers of elementary school. We also identified that the pedagogical practices reported are most often presented in a fragmented way, without establishing relationships with the social context and other disciplines. The reports still indicate that teaching by investigation is little present in the school analyzed. Thus, it is urgent to promote affirmative actions of continuing education for the educator in the scientific area, planned and linked to the daily praxis of students.
Keywords in Portuguese
Ensino de CiênciasPráticas pedagógicas
Anos iniciais do ensino fundamental
Base Nacional Comum Curricular
Keywords
Science teachingPedagogical practices
Early years of elementary school
Common National Curriculum Base
Share