Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/64369
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
02 Fome zero e agricultura sustentávelCollections
Metadata
Show full item record
PROGRAMA DE ALIMENTAÇÃO ESCOLAR DO DISTRITO FEDERAL NA PANDEMIA DE COVID-19: ANÁLISE DA POLÍTICA
Segurança alimentar e nutricional
COVID-19
Análise de políticas
Abordagem WPR
Nutrición y alimentación escolar
COVID-19
Enfoque WPR
Análisis de políticas
Lima, Débora Reis dos Santos | Date Issued:
2023
Author
Advisor
Co-advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola de Governo Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo principal da pesquisa é analisar as ações do Programa de Alimentação Escolar do Distrito Federal para garantir o direito à alimentação escolar dos estudantes diante da suspensão das aulas presenciais, em virtude da pandemia de COVID-19. O estudo adotou uma abordagem qualitativa para coleta e análise de dados, mediante produção de revisão de literatura e pesquisa documental. As buscas bibliográficas foram feitas nas bases de dados e homepages institucionais, como: Biblioteca Virtual em Saúde, Google Scholar, PUBMED, Science Direct, SCIELO, FNDE, Diário Oficial da União, Diário Oficial do Distrito Federal, Organização Mundial de Saúde, FAO, FIAN Brasil e Fórum Brasileiro de Soberania e Segurança Alimentar. Na pesquisa documental foram analisados os Relatórios da Diretoria de Alimentação Escolar, da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, dos anos de 2020 e 2021, usando a técnica de análise crítica de política “What’s the problem represented to be? Approach”, de Carol Bacchi. As ações emergenciais implementadas no Programa de Alimentação Escolar durante o fechamento das escolas desempenharam um papel fundamental na redução dos agravos instigados pela crise sanitária global. No entanto, não foram suficientes para atender de forma universal e equitativa a todos os estudantes da rede pública, o que indica a necessidade de o governo aprimorar as estratégias a serem implementadas em cenários de emergência e calamidade pública, a fim de evitar futuras violações de direitos.
Abstract
The main objective of the research is to analyze the actions of the School Meals Program of the Federal District to guarantee the right to school meals for students in the face of the suspension of face-to-face classes, due to the COVID-19 pandemic. The study adopted a qualitative approach for data collection and analysis, through the production of a literature review and documentary research. Bibliographic searches were carried out in institutional databases and homepages, such as: Virtual Health Library, Google Scholar, PUBMED, Science Direct, SCIELO, FNDE, Official Gazette, Official Gazette of the Federal District, World Health Organization, FAO, FIAN Brazil and Brazilian Forum on Sovereignty and Food Safety. In the documentary research, the Reports of the Board of School Feeding, of the State Department of Education of the Federal District, from the years 2020 and 2021, using the technique of critical policy analysis “What’s the problem represented to be? Approach”, by Carol Bacchi. The emergency actions implemented in the School Meals Program during school closures played a key role in reducing the harms instigated by the global health crisis. However, they were not enough to universally and equitably serve all public school students, which indicates the need for the government to improve the strategies to be implemented in emergency and public calamity scenarios, in order to avoid future breaches of rights.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Resumen: La investigación tiene como objetivo principal analizar las acciones del Programa de Alimentación Escolar del Distrito Federal para garantizar el derecho a la alimentación escolar de los estudiantes ante la suspensión de las clases presenciales, a causa de la pandemia del COVID-19. El estudio adoptó un enfoque cualitativo para la recopilación y el análisis de datos, a través de la producción de una revisión de la literatura y una investigación documental. Se realizaron búsquedas bibliográficas en bases de datos institucionales y páginas de inicio, tales como: Biblioteca Virtual en Salud, Google Scholar, PUBMED, Science Direct, SCIELO, FNDE, Gaceta Oficial, Gaceta Oficial del Distrito Federal, Organización Mundial de la Salud, FAO, FIAN Brasil y Foro Brasileño de Soberanía e Inocuidad Alimentaria. En la investigación documental, los Informes de la Mesa Directiva de Alimentación Escolar, de la Secretaría Estatal de Educación del Distrito Federal, de los años 2020 y 2021, utilizando la técnica de análisis crítico de políticas “What’s the problem represented to be? Approach”, de Carol Bacchi. Las acciones de emergencia implementadas en el Programa de Alimentación Escolar durante el cierre de las escuelas jugaron un papel clave en la reducción de los daños instigados por la crisis sanitaria mundial. Sin embargo, no fueron suficientes para atender de manera universal y equitativa a todos los estudiantes de las escuelas públicas, lo que indica la necesidad de que el gobierno mejore las estrategias a implementar en escenarios de emergencia y calamidad pública, a fin de evitar futuras vulneraciones de derechos.
Keywords in Portuguese
Alimentação escolarSegurança alimentar e nutricional
COVID-19
Análise de políticas
Abordagem WPR
Keywords in Spanish
Alimentación escolarNutrición y alimentación escolar
COVID-19
Enfoque WPR
Análisis de políticas
Share