Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66059
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
EDUCAÇÃO CIENTÍFICA E A BUSCA DO CONHECIMENTO : UM ESTUDO DO PAPEL DA CULTURA ÉTNICA NA FORMAÇÃO DE PERFIS ACADÊMICOS
Valores Etnoculturais
Vocação Científica
Multiculturalismo
Cultura Judaica
Silva, Bárbara de Almeida | Date Issued:
2023
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Nosso trabalho representa uma contribuição para a compreensão da relação entre formação cultural e educação científica, no sentido da busca da identificação de valores que impliquem em um maior estímulo à procura de carreiras científicas. Esta pesquisa tem perfil prioritariamente qualitativo e consiste em um estudo baseado em um levantamento documental e entrevistas acerca das trajetórias de alguns cientistas selecionados, todos membros titulares da Academia Brasileira de Ciências (ABC). O estudo permitiu desvelar alguns dos valores etnoculturais que impulsionaram a vocação científica dos acadêmicos entrevistados. O foco do trabalho incidiu sobre cientistas de origem judaica, cuja representatividade na ABC é superior à sua presença na população. Buscamos identificar fatores intervenientes relacionados à formação cultural judaica que pudessem estar associados à valorização do conhecimento e, assim, colaborar para o incentivo a um investimento pessoal no desenvolvimento científico. Por fim, a abordagem teórica que teve como base a Sociologia da Educação, com destaque aos conceitos bourdieusianos de habitus, campo e capital bem como, também, ao conceito de conatus – cunhado por Espinosa – permitiu-nos discutir questões transgeracionais relacionadas ao que Bourdieu indicou como “espírito de família”
Abstract
Our work represents a contribution to the understanding of the relationship between cultural education and scientific education, in the sense of seeking to identify values that imply a greater stimulus to the search for scientific careers. This research has a primarily qualitative profile and consists of a study based on information obtained through a documentary survey and interviews about the trajectories of some selected scientists, all full members of the Brazilian Academy of Sciences (ABC). The study revealed some of the ethnocultural values that boosted the scientific vocation of the academics interviewed. The focus of the work was on scientists of Jewish origin, whose representation in the ABC is greater than their presence in the population. In this way, we seek to identify intervening factors related to Jewish cultural formation that could be associated with the appreciation of knowledge and, thus, collaborate to encourage a personal investment in scientific and technological development. Finally, the theoretical approach based on the Sociology of Education, with emphasis on the Bourdieusian concepts of habitus, field, and capital, as well as the concept of conatus – coined by Espinosa – allowed us to discuss transgenerational issues related to what Bourdieu referred to as “family spirit”
Keywords in Portuguese
Educação CientíficaValores Etnoculturais
Vocação Científica
Multiculturalismo
Cultura Judaica
Share