Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/67145
MODOS DE AGIR DE TEXTOS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS: DISCUTINDO O TEMA SAÚDE E AMBIENTE
Alternative title
Action modes of educational texts on science:discussing the health and environment issueAuthor
Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Instituto de Educação de Angra dos Reis. Angra dos Reis, RJ, Brasil / Universidade Federal do Rio de Janeiro. Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade de Londres. Camden, Reino Unido.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade de Londres. Camden, Reino Unido.
Abstract in Portuguese
Neste artigo, investiga-se a temática saúde e ambiente em uma coleção didática de ciências para o Ensino Fundamental com base no referencial teórico metodológico da análise crítica do discurso. Com a finalidade de pesquisar o significado acional do texto, foram utilizados os conceitos de gênero e pré-gênero, por meio dos quais identificaram-se três principais grupos de estruturas genéricas: descritivos, explicativos e narrativos. A análise dessas estruturas indica modos de agir disciplinadores de identidades sociais, relações sociais e sistemas de conhecimento e crença.
Abstract
This article investigates the health and environment issue as presented in an educational collection on science for Elementary Education based on the
theoretical framework of critical discourse analysis.
The gender and pre-gender concepts were used to research the actional meaning of the text through which
three main groups of generic structures were identified: descriptive, explanatory, and narrative. By analyzing these structures, one can find action modes
that discipline social identities, social relations, and
knowledge and belief systems.
Share