Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/53318
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
CIÊNCIA E ARTE: REFLEXÕES E METODOLOGIAS PARA ANÁLISE DE PRODUÇÕES EM PESQUISA E ENSINO NUM CAMPO EMERGENTE NO BRASIL
Sawada, Anunciata Cristina Marins Braz | Date Issued:
2021
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho apresenta um estudo sobre o campo acadêmico “CienciArte” apoiado em um levantamento sobre alumni de Programas da Área de Ensino no Brasil e seus produtos, buscando referenciais teóricos e práticos, promovendo acesso à troca de experiências, ampliando o diálogo e analisando os processos criativos em cada perfil e contribuindo para a formação dos profissionais e pesquisadores da Área. Tivemos um olhar especial para Pós-graduação em Ensino em Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz, na Fundação Oswaldo Cruz, no qual analisamos as teses e dissertações produzidas. Estudamos seus títulos, resumos e palavras-chave com o intuito de identificar os produtos pertinentes ao campo de pesquisa em Ciência e Arte, buscando desenvolver e propor uma metodologia multi-referenciada para uma análise da abrangência do campo de pesquisa em Ciência e Arte em teses e dissertações. A tese foi composta com oito artigos/capítulos de livros, alguns já publicados e um em formato de manuscrito. Através dos artigos publicados ao longo dos anos, olhamos para as produções, quem são os alumni, seus cursos, quais foram seus trabalhos de conclusão e que produtos geraram. Procuramos identificar caminhos metodológicos possíveis à fundamentação da pesquisa em Ciência e Arte. Identificamos 90 teses e dissertações aderentes e inseridos no que chamamos “espectro Ciência e Arte”, termo cunhado para referir a alguma coisa que designa, de maneira mais geral, variadas e diferentes aspectos, formas e características que se enquadram no campo de pesquisa, por estarem relacionadas com manifestações, processos, métodos ou pontos importantes da construção acadêmica e do potencial reconhecimento de seu perfil enquanto uma produção da área. Este estudo terá ampliação no futuro, ao pensar sobre a inserção profissional e social e quais são as experiências docentes desses alumni
Abstract
This work presents a study about the academic field ArtScience, supported by a survey on alumni of Education Area Programs in Brazil and their products, seeking theoretical and practical references, promoting access to the exchange of experiences, expanding dialogue, and analyzing the creative processes in each profile and contributing to the training of professionals and researchers in the area. We had a special look at Postgraduate Studies in Teaching in Biosciences and Health from the Oswaldo Cruz Institute, at the Oswaldo Cruz Foundation, where we analyzed the theses and dissertations produced, We studied their titles, abstracts, and keywords to identify products relevant to the field of research in Science and Art., seeking to develop and propose a multireference methodology for an analysis of the scope of the research field in Science and Art in theses and dissertations. . The thesis was composed with eight papers/ book chapters, some already published and one in a manuscript format. Through the articles published over the years, we look at the productions, who the alumni are, their courses, what their final works were and what products they generated. We seek to identify possible methodological paths to the foundation of research in Science and Art. We identified 90 theses and dissertations adhering to and inserted in what we call the “Science and Art spectrum”, a term coined to refer to something that designates, in a more general way, varied and different aspects, forms and characteristics that fall within the field of research, to be related to manifestations, processes, methods or important points of academic construction and the potential recognition of its profile as a production of the area. This study will be expanded in the future, when thinking about the professional and social insertion and what are the teaching experiences of these alumni
Share