Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68960
FILOSOFIA ESCOLAR SAUDÁVEL: POR UM ENSINO HOLÍSTICO E TRANSDISCIPLINAR
Educação Holística
Saúde Holística
Prática Pedagógica
Transdisciplinaridade
Beraldi, Gabriel Moreira | Date Issued:
2024
Alternative title
Scholar philosophy healthy: for a holistic and transdisciplinary teachingAuthor
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A maneira como a Filosofia é ensinada na escola não contempla a saúde, o que constitui uma lacuna na relação filosofia-ensino-saúde. A presente tese procura responder à seguinte pergunta de investigação: Como o ensino da filosofia escolar, de caráter holístico, pode tornar-se um campo de reflexões favoráveis à promoção da saúde holística? Nesse sentido, o objetivo geral do estudo é investigar os potenciais do ensino da Filosofia escolar como um campo de reflexões acerca da saúde. Os objetivos específicos: (a) Identificar as impressões de professores de Filosofia atuantes em duas unidades escolares pertencentes à rede estadual do Rio de Janeiro sobre a presença da saúde holística como um aspecto estruturante do currículo e de práticas pedagógicas dessa disciplina escolar; (b) Observar práticas de ensino ministradas pelos sujeitos participantes que abordem temáticas referentes ao bem-estar social, físico e mental e (c) Problematizar possibilidades de construção de currículos e práticas pedagógicas em Filosofia que favoreçam enfoques holísticos da saúde. Os eixos teóricos conceituais que visam dar suporte à discussão são: (a) Saúde; (b) Filosofia escolar e educação e (c) Filosofia escolar saudável, holística e transdisciplinaridade. A metodologia, de caráter qualitativo, se utiliza-se das técnicas de questionário, entrevistas semiestruturadas, observação livre e análise documental. Para a discussão, utilizamos a técnica de triangulação de dados. A análise dos dados empíricos proporcionados apontou para um não cumprimento da perspectiva da saúde na educação básica. Além disso, evidenciou que o ensino de Filosofia ainda se apresenta de forma tímida, negligenciando seu papel crítico na construção da filosofia escolar saudável.
Abstract
The way Philosophy is taught at school does not include health, which constitutes a gap in the philosophy-teaching-health relationship. This thesis seeks to answer the following research question: How can the teaching of school philosophy, of a holistic character, become a field of reflections favorable to holistic health promotion? In this sense, the general objective of the study is to investigate the potential of teaching scholar philosophy as a field of reflection about health. The specific objectives: (a) To identify the impressions of Philosophy teachers working in two schools belonging to the state of Rio de Janeiro on the presence of holistic health as a structuring aspect of the curriculum and pedagogical practices of this scholar discipline; (b) To observe teaching practices taught by participating subjects that address themes related to social, physical and mental well-being and (c) to question the possibilities of building curricula and pedagogical practices in Philosophy that favor holistic approaches to health. The conceptual theoretical axes that aim to support the discussion are: (a) Health; (b) Scholar philosophy and education and (c) Scholar philosophy Healthy, holistic and transdisciplinary. The methodology, of qualitative character, will use the techniques of questionnaire, semi-structured interviews, free observation and documentary analysis. For the discussion we will use the data triangulation technique. The analysis of the empirical data provided pointed to a non-compliance with the perspective of health in basic education. In addition, it showed that the teaching of Philosophy still presents itself in a timid way, neglecting its critical role in the construction of scholar philosophy healthy.
Keywords in Portuguese
Ensino de FilosofiaEducação Holística
Saúde Holística
Prática Pedagógica
Transdisciplinaridade
Share